Gry Marketingowe - Advergames.

Rynek gier przeszedł niesamowitą ewolucję w ciągu ostatnich kilku lat. Gry zaczęły powstawać 50 lat temu, jednak gry zręcznościowe czy pierwsze konsole, na których wówczas grano wydają się obecnie należeć do zamierzchłej przeszłości. Wszystko za sprawą gwałtownego postępu technologicznego jaki nastąpił niedawno, dzięki któremu obecne gry pozwalają graczom umiejscawiać się we wciągających i wpływowych środowiskach gier.

Same urządzenia do gier uległy przemianie – teraz możemy grać zarówno w gry video na smart fonie, jak i na zaawansowanej technologicznie konsoli czy przez zestawy słuchawkowe VR. Trend na rynku gier jest tak silny, że ma ogromny wpływ na konsumentów. Wystarczy przyjrzeć się temu w jaki sposób konsumenci zareagowali na premierę konsoli PS5 w 2020 i jak ogromne emocje wzbudziła.
Jednocześnie trend ten został wzmocniony przez panująca pandemię Covid-19. Ludzie na całym świecie zostali zamknięci w domach, gdzie siłą rzeczy musieli znaleźć ciekawe zajęcie, które pozwalało by na oderwanie się od trudów codzienności. Według badań 40% młodych ludzi zwiększyło czas korzystania z gier mobilnych.

W rzeczywistości gry video stały się sposobem na kontakty ze znajomymi, ale także świetną okazją dla marek, aby zwiększyć swój zasięg w nieszablonowy sposób za pomocą cyfrowych reklam umieszczanych w grach video.

DLACZEGO WARTO ZAINWESTOWAĆ W REKLAMĘ W GRZE?

Po pierwsze, ta technika reklamowa może sprawić, że Twoja marka będzie się bardziej wyróżniać na kanałach reklamowych, gdzie nie ma jeszcze dużej konkurencji.

Po drugie, wybierając odpowiednią reklamę i jej format, możesz dotrzeć do konkretnej, wybranej przez Ciebie grupy docelowej.

Po trzecie, reklamy w grze można optymalizować w czasie rzeczywistym, dostosowując dostępne opcje do swoich potrzeb. Niestandardowy przekaz reklamowy daje marce ogromne możliwości.

Po czwarte, umieszczanie reklamy w grze jest bardzo dobrą metodą poznawania swoich klientów i ich preferencji, co pozwala na idealne dopasowanie reklam w czasie rzeczywistym.

Na świecie jest już około 3 miliardów graczy video. Jest to ogromny potencjał dla marek, jeśli tylko odpowiednio rozpoznają swoją grupę docelową.

Obecny gracz daleko odbiega od utartych stereotypów nastolatka zamkniętego w swoim pokoju. Przeciętny gracz to dziś rodzic po 30-tce, z dużą siłą nabywczą, który spotyka się w grach video z innymi użytkownikami, gdzie wspólnie dzielą się doświadczeniem. 33% spośród graczy stanowią kobiety. Również urządzenia do gier są używane zamiennie. Raz jest to smart fon, za chwilę konsola Nintendo a jeszcze innym razem laptop. Wszystko zależne od aktualnych chęci i możliwości.

NA KTÓRYCH URZĄDZENIACH MOŻESZ WDRAŻAĆ SWOJE REKLAMY W GRZE?

Konsole do gier takie jak Xbox, Playstation czy Nintendo to ogromne możliwości, ponieważ ich gracze to około 30% udział w rynku gier.
Z drugiej strony gry mobilne stają się coraz bardziej atrakcyjne dla marek. Możesz wdrażać swoje reklamy za pośrednictwem gier w swojej aplikacji – reklamy są bezpośrednio zintegrowane z aplikacją do gier mobilnych. Jest to ogromny, wciąż rosnący potencjał, gdyż według szacunków około 25-30% graczy mobilnych spędza do 10 godzin tygodniowo grając w gry. Są to ludzie zarówno młodzi jak i starsi zatem grupa docelowa jest tu bardzo zróżnicowana.

Ponownie, bardzo szybko rośnie popularność gier przeglądarkowych w technologii HTML5. W latach 1995-2010 niezmiernie popularne były gry w technologii Adobe Flash. Technologia ta idealnie nadawała się na tworzenie gier, które można było uruchamiać między innymi w przeglądarce komputera. Technologia Flash, miała jedną wadę. Nie była wspierana przez przeglądarki mobilne. Bardzo dynamiczny rozwój platformy mobilnej w ciągu ostatnich 10 lat , a także szeregiem innych problemów, z jakimi borykała się technologia spowodowało, że technologia ta 2020 roku „dokonała żywota”. Setki serwisów internetowych udostępniających gry Flash, przestały istnieć. Gry w technologii Flash, szybko zostały zastąpione przez gry tworzone w HTML5. Dzięki tej technologii znowu wróciła popularność na gry uruchamiane w przeglądarce. Ale tym razem są to gry, które można uruchomić nie tylko w przeglądarce komputerowej, ale teraz również, w przeglądarce na telefonie czy tablecie. Facebook i inne serwisy udostępniają programistom specjalne narzędzia pozwalające na integrację ich gier z tymi platformami.

Popularność prostych gier uruchomianych w przeglądarce będzie stare rosła. Jednym z głównych powodów jest fakt, że w przeciwieństwie do gier mobilnych, nie trzeba ich instalować. Wystarczy zwykła przeglądarka, czy to na komputerze ,czy na smartfonie i można grać.

Kolejną formą skutecznej reklamy przy użyciu gier video jest wykorzystanie platform streamingowych, takich jak Facebook Gaming czy YouTube Gaming, gdzie gry video maja kluczowe znaczenie.

JAKIE FORMATY REKLAMOWE W GRACH WYBRAĆ?

Ponieważ reklamy w grach oferują sporo możliwych formatów, należy zastanowić się, jaki będzie najlepszy dla naszej marki i wywoła największe zainteresowanie wśród odbiorców.

Reklama video w grze
Istnieje wiele możliwości na zastosowanie reklamy video w grze. Do najpopularniejszych należą:
Filmy pojawiające się na kilka sekund przed rozpoczęciem gry,
Filmy niosące korzyści dla gracza (rewarded films) – otrzymuje on nagrodę za obejrzenie filmu.

Natywna reklama w grze
Reklama w grze jest bezpośrednio zintegrowana z grą, co powoduje, że gracz nie odbiera jej negatywnie. Jako przykład może posłużyć baner reklamowy umieszczony na stadionie boiska, na którym rozgrywa się gra.

Reklama audio
Bardzo duża grupa graczy lubi słuchać muzyki podczas grania w gry video. Na aplikacji muzycznej konsoli takich jak Playstation i Xbox można umieszczać reklamy swojej marki uzyskując nieinwazyjny format, który nie wpływa negatywnie na wrażenia z gier.

Banery reklamowe
Banery reklamowe w grach generują 3% współczynnik klikalności czyli 30 razy więcej niż tradycyjne banery displayowe (0,10%), reklamy na Facebooku (0,07%) czy banery medialne (0,14%).
Do wyboru są 2 rodzaje banerów reklamowych w grze:
Mobilne banery pełnoekranowe gdzie materiał reklamowy wyświetlany jest w kluczowym momencie gry;
Tzw. Block banners, które nie zatrzymują rozgrywki, ponieważ są zintegrowane z grą mobilną/komputerową.

KLUCZ DO UDANEJ KAMPANII REKLAMOWEJ W GRZE

Osiągnięcie zamierzonych celów marketingowych wymaga zastosowania odpowiednich technik, a mianowicie:
1. Wybór odpowiedniej dla danej marki platformy, spójnej z grupą docelową i pasującą do wizerunku Twojej marki. Angażująca reklama musi idealnie wtapiać się w rozgrywkę i do niej pasować.
2. Wybór właściwej grupy odbiorców z uwzględnieniem różnych profili graczy w zależności od platform, na których reklama ma zostać wdrożona.
3. Wybór formatu reklamy – najlepsze będą wciągające, naturalnie wyglądające w danej grze, formaty. Reklama powinna się pojawić, gdy gracz jest pod wpływem silnych emocji (zagrożony lub zachwycony). Należy uwzględnić fakt, że gracz spędza sporo czasu na szukaniu wyjścia z reklamy pełnoekranowej zatem Twojej reklamie nie może zabraknąć tego czegoś, co nie będzie drażnić odbiorców.
4. Właściwe komunikaty reklamowe trafiające w sedno, silny przekaz który trafia do graczy i jest pozytywnie przez nich odbierany, są niezwykle ważne. Z jednej strony tradycyjne przekazy reklamowe nie sprawdzają się w środowisku graczy a z drugiej strony wiele informacji jest przekazywanych w społeczności graczy. Dlatego ważne jest aby trafiały tak odpowiednie komunikaty, które przyniosą marce korzyść.

Kolejną formą skutecznej reklamy przy użyciu gier video jest wykorzystanie platform streamingowych, takich jak Facebook Gaming czy YouTube Gaming, gdzie gry video maja kluczowe znaczenie.

Gry marketingowe – advergames

Gry marketingowe – advergames – są tworzone na potrzeby marek a następnie umieszczane w
Internecie, skąd pobierane są przez odbiorców. Dzięki temu reklama marki dociera do masowych
odbiorców zapewniając im dobrą zabawę, a marce promocję. Gry marketingowe mogą przyjmować
bardzo różne formy – rozgrywki taktyczne, przygodowe czy strzelanki. Mogą być produkowane na
różne platformy takie jak smartfony, konsole i komputery.
Skuteczność gier marketingowych jest zauważana przez marki, które traktują gry jako nowoczesne
narzędzie marketingowe. W obliczu nowej rzeczywistości, w której bardzo duża część społeczeństwa
gra w gry, bardziej lub mniej regularnie, ten sposób docierania z reklamą wydaje się być bardzo
atrakcyjny. Tym bardziej, że reklama w grach nie wydaje się graczom namolnym, niechcianym
komunikatem bowiem po grę sięgają z własnej woli, skuszeni wizją przyjemnej rozrywki. Gdy
użytkownik zaangażuje się w grę, jest w stanie wybaczyć pokazującą się od czasu do czasu reklamę,
traktując ją jako niejaki koszt możliwości grania w nią. Im mocniej gracz zaangażuje się w grę, tym
mniejszą irytację może w nim wywołać reklama.

Dodatkowo, spora rzesza młodych ludzi, wychowanych już na grach, wkracza na rynek jako
bezpośredni nabywcy, co powoduje, że grupa odbiorców gier marketingowych z każdym rokiem się
powiększa.

Jakie rodzaje reklam mogą być umieszczane w grach marketingowych?

Advergaming umożliwia wdrożenie gry reklamowej na dowolną platformę. Poniższe narzędzia są
najczęściej stosowanymi w celu wykorzystania gier w celach marketingowych:

Reklamy statyczne – product placement (lokowanie produktu);
Reklamy dynamiczne – In game advertising
Działania w społecznościach graczy – głównie organizowanie konkursów czy pokazów, także przy
wykorzystaniu Facebooka