Historia Gier.

Od początku istnienia ludzkości, gry były integralna częścią naszego życia. Gry pozwalają nam uciec od
rzeczywistości, jednocześnie stwarzając sposobność do naśladowania rzeczywistości w sposób, w jaki w
normalnym życiu nigdy nie bylibyśmy w stanie zrobić. Idealnym przykładem jest bieganie wokół pól niczym
dziecko odgrywające rolę żołnierza w trwającej wojnie, tudzież odkrywanie odległych krain na własnym
ogródku. Takie doświadczenia pozwalają nam próbować rzeczy, których raczej nie będziemy mogli zrobić w
rzeczywistym świecie i wyobrażać sobie jak mogłoby to wyglądać. Włączamy komputer, który pomaga
nam sięgnąć do świata innego niż dotąd poznany. Komputer może stać się przepustką do odległych
lądów i może nas umiejscowi w środku najwspanialszej opowieści science fiction czy fantasy.

Przed erą gier elektronicznych, graliśmy w paintball, który może być postrzegany jako prekursor
nowoczesnych gier video i katalizator, który zrodził pierwsze powszechne zainteresowanie grami
komputerowymi. Spoglądając na historię gier, to zdumiewające jak mocno się rozwinęły w stosunkowo
krótkim okresie czasu.

W 1958 roku Willy Higginbotham, amerykański fizyk, stworzył pierwszą na świecie elektroniczną grę, którą
nazwał Tennis for Two. Gra zrewolucjonizowała spojrzenie na komputery i pokazała, że komputer może być
wykorzystywany zarówno w celach funkcjonalnych jak i rozrywkowych. Gra Star Wars stworzono w 1961
roku na pierwsze komputery PDP-1 i składała się z kilku kropek na ekranie, które miały przedstawiać statki
kosmiczne. Pomimo jej prostoty już wtedy potencjał gier wydawał się oczywisty.

Gra Spacewar na komputerze PDP-1 w Computer History Museum

Ralph Bear, uważany za ojca gier video, stał na czele rozwoju współczesnych gier w latach 60-tych. Jego
celem było połączenie komputera z telewizją, aby w efekcie stworzyć domową konsolę gier wideo. Do jego
najwcześniejszych osiągnięć należało stworzenie gry w pościg, która zawierała dwa obiekty poruszające się
po ekranie na wzór uciekającego lisa i psa gończego. Pod koniec lat 60-tych Baer i jego zespół stworzyli gry
w stylu strzelanek, po czym powstała gra w ping ponga dla 2 graczy. Ostatecznie to co stworzył Baer stało
się prototypem pierwszej domowej konsoli do gier, która dziś dostępna jest pod postacią Playstation czy
Nintendo GameCobe.

W latach 70-tych zaczął się kształtować przemysł gier komputerowych. Gry takie jak Pong i Space Invaders
stały się tematem rozmów w wielu domach. Jedną z większych firm jakie się wyłoniły w czasach tej
rewolucji było Atari, który jako pierwszy wprowadził na rynek grę Pong. Gra ta stała się kamieniem milowym
w rozwoju branży gier. Lata 70-te przyniosły także spory wysyp innych gier takich jak Pac Man i Frogger.
Pojawienie się gier na urządzenia przenośne (odpowiedniki dzisiejszego Nintendo) niestety nie pomagało,
już narastającemu stygmatyzmowi, mówiącemu że gry wideo są antyspołeczne, świadomość ta zaczęła
narastać już w latach 70-tych. Niemniej jednak, wszystkie te osiągnięcia utorowały drogę do postępu w
branży gier komputerowych w nadchodzącej dekadzie.

Space Invaders

Pong

W latach 80-tych gry zręcznościowe stały się ulubioną rozrywką całego pokolenia. Salony gier wypełnione
były dziećmi, które wydawały całe swoje kieszonkowe aby zagrać w Donkey Kong, Ms. Pac Man, ulepszona
wersją Space Invaders, Galaga czy Galaxian. Co istotne, komputery osobiste stały się przystępnym cenowo
sprzętem, w który wyposażone były niemal wszystkie gospodarstwa domowe i najczęściej był to
Commodore 64. Wiele gier, takich jak The Olympics i Mission Impossible, było stałym elementem na
Commodore 64. Ostatecznie komputery osobiste pozwoliły zwykłym ludziom uczyć się programowania w
domu, otwierając w ten sposób drzwi wielu początkującym programistom do tworzenia własnych gier
komputerowych i grania w domu, a nie tylko w salonach gier. W kolejnych latach gry rozszerzyły się na
wiele sfer życia. Dziś najnowsze i najlepsze gry oferują renderowaną w czasie rzeczywistym grafikę 3D z
tysiącami szczegółów, milionami kolorów, odbiciami światła i pełnym dźwiękiem przestrzennym.